Bahayanya jika mudah terikut-ikut

Buah cempedak di luar pagar,
Ambil galah tolong jolokkan,
Saya budak baru belajar,
Kalau salah tolong tunjukkan.

haa, ambik korang. Hari nie Mieya mulakan pendahuluan dengan pantun empat kerat. Jawablah, sape yang terer berpantun tu. Biar pantun takde kena mengena dengan entri yang bakal dikarutkan oleh Mieya pada kali nie. Tapi, awak tak lupa asal-usul awak. (ikut gaya Usop sambil gerak-gerakkan tangan sole sole)

Kali nie, takde banyak benda yang nak Mieya bebelkan. Tapi, setelah merehatkan kepala hotak dua puloh saat tadi. Akhirnya sekarang Mieya dah dapat kumpul banyak benda untuk direpekkan. Dipersilakan korang semua untuk menadah telinga dan menepek mata sampai ke penghujung entri hari nie.

Sama ada korang perasan ataupon tak. Kalau korang asyik menempek sepenuh hati, jasmani, jiwa dan rohani dekat sesebuah belog yang korang suka. Peratusan untuk korang terikut-ikut gaya dan lenggang-lenggok si empunya belog, ewahhh. teramatlah tinggi.

Tak kira lah sama ada terikut-ikut dari segi penulisan, ataupun susunan gadget atau perkataan itu sendiri. Semestinya, gaya penulisan korang akan bercampur aduk sama ada melalui penghasilan entri di belog atau dalam kehidupan seharian.

Kenapa Mieya berbicara sedemikian ye agak-agaknya? Actually Mieya rasa, Mieya pon dah mula terikut-ikut gerak hati, limpa, idea, kepala hotak dan semuanya dengan someone di dunia blogging nie. eh, ye ke?

Siyes, wa bagitahu sama lu orang!  Perbezaan jarak usia mahupun jarak rumah, semuanya tidak boleh mengelakkan sifat terikut-ikut nie daripada berlaku. Benda sebegini senang tersebar dan mudah mempengaruhi rentak kehidupan seseorang itu.

Sebagai contoh, macam lagu-lagu yang sering berkumandang di radio masa kini seperti lagu "Kosong". Bebudak sekarang nie tanpa mengira usia mahupun jarak. Semuanya mudah menghafal dan mengingati bait-bait lirik lagu tersebut kan.

So, macam tu jugak dengan blogging. Makin hari, makin ramai yang buat belog. dan makin hari, makin ramai yang meninggalkan belog. Sebab apa ye? Of course lah, sebab mereka tiada pegangan hidup yang kukuh dalam melayari kehidupan sebagai blogger.

Semua orang tahu, kehidupan ni ibarat roda yang berputar. Sekejap berada di atas dan sekejap berada di bawah. nahhh, macam itu jugaklah dengan blogging. Bukan senang nak berada di atas dan bukan susah nak berada di bawah. So, renung-renungkan dan selamat maju jaya buat semua.

Salam bertemu lagi kawan-kawan :)

3 comments:

Asyiqin Haulisah said...

takda rasa pun nak hafal lagu kosong tu.

Miss N™ said...

memang xdinafikan mieya, kadang2 kita tak sedar kita dah terikut dengan sesuatu.

sebab kita suka. tapi org lain boleh perasan.

P/s: sori lambat BW..lepas telan ubat selsema siang tadi...terus pengsannn..!hohohoho

Himawari Mirsada said...

hehe2..dlm berkawan adakala leh terikut2 pragai mbe gk..bkn dlm blogging je ^_^