Tiga "Ta" yang Boleh Menjatuhkan Umat

Assalamualaikum wbt dan salam Jumaat buat semua :)

Sedang blogwalking dari satu blog ke satu blog ni. Mieya terbaca satu artikel di blog rakan blogger ni. Artikel tersebut bertajuk, Tiga “Ta” yang Boleh Menghancurkan Umat.

Tahukah anda, apakah maksud di sebalik tiga "Ta" yang boleh menjatuhkan umat manusia, khususnya umat Islam?

Tiga "Ta" tersebut merupakan singkatan suku kata daripada tiga faktor utama yang mana boleh menghancurkan saudara Islam kita sendiri. Tiga Ta yang dimaksudkan ialah :




Takhta
Korang boleh tafsirkan maksud takhta itu dari pelbagai sudut. Lazimnya jawatan atau status teragung dikalangan persatuan atau masyarakat. Di negara kita juga tidak lari dari konsep takhta ini kan? Kalau diberi peluang ramai yang gaduh tarik rambut kot nak jadi pemimpin atau dapatkan jawatan tertinggi. Nasib peluang itu bukan sembarangan. Sekarang ni gelaran Dato’ juga boleh dibeli dengan wang ringgit ape..

Wanita
Oh wanita merupakan umpan kepada lelaki. Wanita dapat menghancurkan kekalutan dunia? Wanita juga membinasakan seseorang lelaki itu. Faktor yang dapat melemahkan lelaki sudah tentulah wanita. Kerana wanita dapat menggugat kehebatan benteng seorang lelaki lebih-lebih lagi si pemimpin. Sekuat mana iman dan darjat pun adanya wanita, pasti goyang derr...

Harta
Masyarakat akhir zaman lebih mengutamakan harta dunia berbanding amalan berharga yang dapat dibawa ke akhirat. Berlumba-lumba sedangkan nikmat itu hanya sementara. Tidak kira saudara atau sahabat karib, kalau terdesak pasti mereka menjadi korban. Dunia sekarang tipu-menipu duit orang lagi cepat kaya, ye tak...
Sumber artikel : dearxila


6 comments:

Umialya said...

bahayanya TA

Himawari Mirsada said...

gud sharing..

Tie HT said...

haah betul juga..bagus sebagai peringatan bersama..terima kasih sharing :)

Zaf98 said...

w0aahhh! thanks for share sis! ^___^

Unknown said...

Nice sharing mieya :)

Miss N™ said...

WANITA tu mmg selalu kita dengarkan....