Kehadiran Panda Di Malaysia Dijangka Menjadi Tumpuan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua :)


Kuala Lumpur - Langkah kerajaan China meminjamkan sepasang panda gergasi China kepada Malaysia untuk tempoh 10 tahun dijangka memesatkan sektor ekopelancongan negara.
Kementerian Sumber Asli Dan Alam Sekitar memberitahu, jangkaan itu dibuat berdasarkan pengalaman Thailand yang turut menerima panda serupa sebelum ini.
Pasangan panda gergasi yang bakal dipinjamkan kepada Malaysia untuk tempoh 10 tahun itu merupakan tanda simbolik bagi memperingati ulang tahun ke-40 hubungan diplomatik Malaysia-China yang bakal diraikan pada tahun 2014.
Dalam pada itu, kata kenyataan tersebut, Malaysia juga berpeluang membuat penyelidikan ke atas panda gergasi serta meningkatkan kepakaran melalui pemindahan teknologi dari China dalam pembiakan ‘artificial’, kajian genetik dan kajian habitat panda gergasi.
Mengulas lanjut, kata kenyataan itu, kerajaan Malaysia akan menyediakan eksibit khas di Taman Wetland, Putrajaya yang lengkap dengan infrastruktur yang menyamai habitat asal pasangan panda gergasi termasuk penetapan suhu.
Tambah kenyataan itu, aspek pemakanan dan diet panda gergasi turut diberi tumpuan dan sebanyak lima spesies buluh telah dikenalpasti sebagai diet bagi pasangan panda tersebut dan usaha penanaman spesies buluh terpilih akan dilaksanakan secara berperingkat.

Sumber : Mynewshub.my

2 comments:

Mira Maisara said...

wahh.. yeke? jom serbu zoo bila panda dah ade yee..

Izzatul 'Ayyuni said...

Taksabar tunggu kawan sayaa datang M'sia :D Haha