Do's & Dont's in Social Media

Assalamualaikum wbt dan salam ceria you all :)


Di saat manusia-manusia di sekeliling Mieya ada yang dah berkerjaya, ada yang dah sambung belajar dan ada yang dah merantau jauh di negeri orang. 


Mieya masih lagi setia di rumah. Masih lagi setia melekat dengan blog kesayangannya. Masih lagi men-siput-babi-kan diri sendiri menjana wang poket online sekupang dua kupang melalui blog dan juga twitter.


Alhamdulillah. Walaupun pendapatan yang dijana tidaklah segempak orang lain yang mencecah ke RM10 sehari. Dapat seminggu empat hengget pun dah cukup buat beli jajan. Dah cukup buat beli internet untuk bertweeting dan berfacebooking melalui handphone cap ayam kecintaanku. HAHA

Jadi, tanpa berfalsafah secari membabi buta, tanpa memikirkan ayat pendahuluan yang panjang kemain hari ini, maka Mieya nak mengupas sedikit topik mengenai peraturan di dunia maya.


Apa? Ingat di dunia realiti sahaja ke yang perlukan peraturan dan undang-undang segala nie, dunia maya pun mempunyai peraturannya sendiri walaupun tidak ditulis secara formal. Peraturan-peraturan inilah yang akan menjamin keharmonian you all di alam maya. 

Misalnya di Facebook :
  •  Fikir dulu sebelum publish

Setiap kali menulis status, pastikan you all berfikir dua kali sebelum menekan butang publish. Periksa ejaan, struktur bahasa dan isi status tersebut. Jangan sampai ada yang ketawakan you all kerana kesalahan ejaan (typo) atau bahasa Inggeris yang tunggang langgang. Pastikan juga ayat-ayat you all tidak menyinggung perasaan orang lain.

  • Jangan letak maklumat peribadi

Untuk mengelak daripada berlaku sesuatu yang tidak diingini, jangan meletak maklumat peribadi seperti nombor telefon, nombor akaun bank dan sebagainya di profil you all. Ingat ya, walau macam mana pun, harus ada batas dalam wilayah peribadi you all.

  • Lindungi profil Facebook

Kebelakangan ini, terlalu banyak kes yang melibatkan cyber bullying. Lagi-lagi yang melibatkan foto-foto di akaun Facebook yang boleh dibuka sembarangan. Sangat bahaya kalau gambar you all diambil orang tidak bertanggungjawab dan diedit dengan tidak senonoh kemudian disebarkan. Jadi, lebih berhati-hati bila meletak gambar dan gunakan perlindungan yang sepatutnya agar akaun you all tidak dicerobohi sewenang-wenangnya.


Manakala di Twitter pula :
  • Jangan minta follow semula

Sebelum request untuk follow back, perhatikan dahulu siapa orang tersebut. Kalau kawan-kawan memang tiada masalah, tapi kalau baru kenal dah minta follow back, itu memang memalukan. Jangan sampai mereka berfikir you all desperate mengumpul followers! Duh!

  • Jangan post hal peribadi di timeline

Semua orang berhak menuliskan apa saja di Twitter. Tetapi takkanlah hal peribadi antara boyfriend dan girlfriend pun nak dipost di timelineDirect message kan ada. Gunakan sebaiknya. Sekurang-kurangnya, orang tidak menyampah melihat timeline you all

  • Kawal tweet posting

Perhatikan betul-betul di posting box, ada tertulis  “what’s happening?” dan bukan “what are you doing?” So, jelas di situ you all hanya perlu tweet  jika ada perkara-perkara menarik yang berlaku di sekeliling. Bukan tweet sembarangan sehingga bangun tidur, makan, mandi dan tidur pun nak ditweetErghhh!



8 comments:

Nyue said...

nyue setuju tu :)

SheeLittleSunshine said...

hal peribadi di timeline..
ahh part yg tu rasa mcm nak remove jak..
suma hal dorg nk kena post d timeline..
setakat bf/gf..
alahai..

bkn apa, bercouple pn ada batasnya..

Susan Lolo Bua said...

betul laa.. kena bijak dalam menggunakan social media ni, kalo tak membawa padah..

Raz said...

budak2 skrg ni mmg merepek klu tulis kt fb... mencarut lah

x matured lg kot

Unknown said...

@Nyue :)

Unknown said...

@MyMy Betul tu. Apa guna dicipta chatbox di pesbuk dan DM di twitter kalau tak digunakan :)

Unknown said...

@Susan Lolo Bua Ya, setuju :)

Unknown said...

@RazFiRa Sepatutnya dorang perlu menjaga batas pergaulan di sosial media :)