Mitos VS Fakta Mengenai Rambut

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera kalian :)

Ingat lagi tak, waktu di zaman kanak-kanak kalian di mana rakan-rakan sebaya, mak cik, ibu-ibu sering berpesan kepada anak-anak, terutamanya kaum perempuan. "Jangan ikat rambut ketika basah, nanti berbuah". Dan tanpa usul periksa, kita semua menganggapnya sebagai satu fakta.

Nanti dulu, kerana tak semua informasi yang dikhabarkan terus kepada kalian itu benar. Ayuh, kita perhatikan yang mana satu fakta dan mana satu auta.

  • Perapi rambut boleh membaiki masalah rambut bercabang
Mitos - tak kiralah seberapa banyak iklan perapi yang mengaku boleh memperbaiki rambut bercabang. Perapi sememangnya boleh membaiki sehingga rambut bercabang akan berkurang. Namun hujung rambut yang bercabang akan tetap ada. Satu-satunya cara untuk menyingkirkan hujung rambut bercabang adalah dengan memotong rambut secara teratur setiap 4-6 minggu.

  • Lebih banyak bersyampu membuatkan rambut akan lebih bersih
Mitos - Tak kisahlah seberapa banyak syambu yang korang gunakan, asalkan ia telah membersihkan keseluruhan rambut hasilnya akan sama ssahaja. Jangan membazir syampu dan gunakanlah dalam jumlah yang secukupnya.

  • Jangan tidur dengan rambut basah kerana kurap akan tumbuh
Mitos - Korang sebenarnya boleh tidur dengan rambut basah tanpa risau kurap atau bakteria akan tumbuh di kulit kepala. Kulit kepala takkan didatangi kurap atau sebarang bakteria sekiranya korang rajin merawat dan menjaga kulit kepala agar sentiasa bersih.

  • Rambut akan tumbuh lebat dengan bersikat 100 kali atau lebih sehari
Mitos - Fikirkan semula tentang perkara ini. Bagaimana bersikat lebih 100 kali sehari boleh menumbuhkan rambut? Bersikat secara berlebihan sebenarnya boleh merosakkan kutikula apalagi jika korang menggunakan sikat yang salah.

  • Berkongsi sikat boleh menyebarkan penyakit
Fakta - Setiap orang harus punya sikat tersendiri.Sejumlah parasit seperti kutu boleh hidup pada sikat dan ia dengan mudah akan menular dari satu kepala ke kepala yang lain.

  • Mengikat rambut dengan tegang dan ketat boleh menyebabkan kebotakan
Fakta - Mengikat rambut tegang atau tertarik boleh menyebabkan alopecia. Situasi ini terjadi apabila korang sering mengikat rambut secara ketat tanpa membiarkan rambut berehat. Alopecia memang boleh menyebabkan kebotakan.

  • Makanan mempengaruhi kualiti dan kesihatan rambut
Fakta - Apa yang korang makan memiliki kesan terhadap kualiti dan kesihatan rambut. Pola makan yang seimbang ditambah pula dengan suplemen multivitamin akan membuatkan rambut korang tumbuh lebih sihat dan bersinar.

Jadi, diharapkan dengan perkongsian di entri kali nie sedikit sebanyak dapat membantu kita semua dalam memiliki rambut yang sihat dan lebih bersinar lagi

Salam bertemu lagi di lain entri :)


14 comments:

Miss N™ said...

tentang tidor rmbut basah tu, org kata xelok tidor sbb nanti bangun sakit kepala dan sakit2 badan... org kata laa..hihihihi

Liyana Anuar said...

good info~ :)

✿INA AINAA✿ said...

uishhh, ena selalu tido ketika rmbut basah sebab sejuk.. huisshhh, lepas ni tak nak buat dah.. nice sharing...

profmie said...

thnx for shring..

nursuriani said...

huhuhuu tengsss utk info memang ada masalah dengan rambut! huhu

Everything's Everythings said...

Aku baru tau tak boleh berkongsi sikat ;D
thanks for sharing ^^

Unknown said...

wah..
eh, pasal rambut berbuah tu betul ke tak ek?

Unknown said...

@Cik Nur Oh, really? Mieya baru je tahu. Btw, thanks for sharing :)

Unknown said...

@Yana Libra Thank you :)

Unknown said...

@✿Lady Ainaa✿ Thank you :)

Unknown said...

@profmie Welcome :)

Unknown said...

@Sue PeLik Welcome :)

Unknown said...

@Everything's Everythings Welcome :)

Unknown said...

@Herma Julianny Betul.