Cemburu Melihat Kejayaan Orang Lain? Kenapa?

Assalamualaikum wbt :)


Pernahkan kita berasa cemburu terutama apabila melihat rakan lain lebih daripada kita? 

Sifat cemburu atau iri hati boleh dikatakan lumrah pada setiap manusia. Apabila kita melihat kejayaan orang lain, kita cenderung untuk merasa cemburu/iri hati. Malah, kalau dihayati kisah pembunuhan pertama di dunia (kisah Habil dan Qabil) juga adalah berpunca daripada perasaan cemburu.

Perasaan cemburu ini jikalau dibiarkan berterusan akan membawa kemudaratan kepada diri sendiri dan juga orang sekeliling. Hal ini kerana dengan sifat cemburu, kita akan mudah pula untuk membenci orang yang dicemburui itu. Begitulah syaitan membisikkan perasaan cemburu dalam diri insan, supaya setiap kita sentiasa berpecah antara satu sama lain.

Apakah kita tidak boleh merasa cemburu? 



Menurut hadith riwayat Al-Bukhari, Rasululullah SWT pernah bersabda :

    "Tidak boleh iri hati melainkan dalam dua perkara iaitu: 

Seseorang yang telah dikurniakan Allah harta lalu dibelanjakan hartanya itu ke jalan yang benar (yang diredhai oleh Allah) dan 
orang yang dikurniakan oleh Allah ilmu pengetahuan, lalu ia mengeluarkan sesuatu hukum berpandukan ilmunya (al-Quran dan Hadith) serta diajarkannya pula kepada orang lain"


Sekiranya kita melihat insan lain yang lebih hebat atau lebih baik dari kita, ucapkanlah syukur dan katakan kepada diri bahawa kebaikan dan kehebatan orang itu dapat mendorong kita supaya menjadi seperti mereka kelak.

Sekiranya kita bertemu dengan seseorang yang lebih buruk atau tidak baik, ucapkanlah syukur dan berkatalah kepada diri semoga Tuhan melindungi kita daripada berakhlak buruk dan doakan supaya mereka mendapat hidayah NYA.



8 comments:

Hazmin Hamudin said...

Cemburu dalam masa yang sama memperbaiki diri sendiri untuk jadi yang lebih baik takpe. Jangan cemburu kemudian buat perkara yang negatif.

Fais-SKA said...

Salam =)..syukur dgn ape yg sy ada skrg ni..walaupn tgok ada kwan yg lebih berjaya..tp smua 2 Allah dah tntukan..mgkin kelebihan dia kt situ..tp kt lain bt kte..siapa thu kn =)

Mizz Aiza said...

jadikan cemburu dalam bentuk yang positif.. contohnya berusaha memperbaiki kelemahan diri agak jadi lebih baik atau setanding dengan orang yang kita cemburui..

Unknown said...

pernah juga cemburu tengok orang lain, tapi dalam masa yang sama tekad dalam hati nak pergi lebih maju lagi supaya cemburu ni hilang.. :)

Lieya Von Jay said...

skrg ni lebih kepada cemburu kat org2 yang trafik blog melonjak sampai 1k dan lebih shari... ^_^

NoorBieLover said...

btul tu..cemburu untuk jdikan kita berjaya seperti mereka dngn usaha sndiri.

Miss N™ said...

cemburu sihat itu baik..tapi cemburu tidak sihat tu yg tak baik...

Cik Itah said...

cumburu cemburu ni tak baik tau huhu