Asam Garam Blogger : Serangan Komen Dari Anonymous

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera semua ^^

Wah! Kemain lagi tajuk entri Mieya kali ini kan. Baru beberapa puloh jam meninggalkan blog tanpa berhupdate terasa seperti lama sangat. Terkadang agak sukar untuk membahagikan masa antara komitmen terhadap kerja, blog dan kehidupan harian... err, serta mencari idea!

Tapi, bila dah dapat peluang yang 'cun' (di mana mood dan idea mula menunjukkan hasil gabungan yang positif) Mula lah gatal-gatal tangan nak buka topik yang agak sensasi lah jugak. Iye kot?!

Motif? Takde lah motif sangat kan? Haha.. Actually, sekadar nak meluahkan sedikit pendapat dan pandangan terhadap isu yang tak lekang dek panas, tak lapuk dek hujan nie. Wah, ayat! Siap dengan pepatah Melayu lagi tau.. Kelas kau jahhhh..!

Siapakah Anonymous ini?

Mengikut pandangan Mieya, Anonymous merupakan individu tanpa nama (unknown/anon) yang bergerak secara diam dan hanya memunculkan diri apabila perlu; bertujuan untuk menghuru-harakan dunia siber ini. Tapi takde lah semuanya macam tu, sebilangan sahaja.


Dalam dunia maya ni, memang kita takkan terlepas dari insan yang bergelar anonymous ni. Tak dinafikan memang ada anonymous yang baik, di mana mereka memberi komen dan teguran yang membina ke arah memajukan blog kita. Malah, ada juga yang tak berapa baik, suka menjatuhkan orang lain.

(klik gambar untuk paparan lebih jelas)
Selain itu, ada juga Anonymous yang banyak menyerang dengan meletakkan komen-komen spam pada entri-entri lama yang mana kebanyakan kita sebagai pemilik entri pun terkadang sering mengabaikan entri tersebut.

(klik gambar untuk paparan lebih jelas)

Kesimpulannya, buat blogger semua, janganlah takut dengan anonymous sebab dorang pun makan nasi jugak macam kita. Eceh! Ayat penyedap hati. 

Lagipun, kita menulis bukan kerana mereka, tapi mereka mengomen selalunya memang kerana kita. Kalau saja-saja dorang mengomen tak tentu hala, err, itu memang cari nahas lah tu! kehkehkeh :D

Kunci utama menangani mereka adalah dengan berfikir, samada apa yang mereka katakan itu betul atau salah. Selidiki dahulu perkara tersebut, bukan susah pun. Kalau tak terima teguran, nak buat macam mana. Takkan nak berhenti berblog kot?


12 comments:

Unknown said...

memang asam garam pun..banyak ugak spam tu..hihih...

cikji said...

anons tu pnakut sebenarnya,jns berani kata blkg je *baling batu sorok tangan*

abaikan dorg yer.janji kita xkacau dorang :)

Fareto said...

Saya bukan anonymous. Sekadar seorang blogger yang makan nasi juga :)

Umialya said...

jrg2 jer cik anom ni singgah n tinggal jejak, biasanya terus masuk ke spam..

Unknown said...

ha betul2 setuju sngat :D

nuyui a.k.a miss YUI said...

normal tu..ada ja tak puas hati..kui2

Unknown said...

CIN ANON DTG SERANG,KAK BUI BUAT DONNO JER..DELETE,ABIS CERITA..HEHEHE

✿INA AINAA✿ said...

hahaha ena selalu kena... dah lali dgn kata2 kasar dari dorang ni.. tetiba je muncul.. so, senang muncul, senang la ena nak delete dorang XD

Isya said...

ha'ah.. kite penah sekali baru ada anon yg komen kat blog. maklumlah, blog xfemes.. tu pun naseb baek die komen takde la xsenonoh, cuma xder nama jex.
ntah la, nak kata die takot kat kite, takde pulak dalam etri tu kite kate nak telan orang yang komen kat blog kite. hehe.. taktau la.

juz be open minded.

http://isyapurple.blogspot.com/2013/05/you-you-yang-komen-entri-i-hari-tu-kan.html

Surya I Kawan Kerjamu said...

Nice share, But Im not Anonymous. hehe :) U are Malaysian? Im Indonesia. Nice to know U..

Miss N™ said...

di sebabkan terlalu byk spam dari anon la yg nur tutup untuk pgomen anon..huhuhu....

Anonymous said...

fuck this shit