Ditindih Semasa Tidur – Adakah Ia Gangguan Hantu?

Assalamualaikum wbt dan selamat bekerja bagi yang bekerja seperti Mieya hari ini :)

Beberapa bulan lepas.. Itupon kalau korang ingat lah kan. Mieya ada cerita mengenai pengalaman Mieya ditindih ketika tidur.

Dan minggu lepas, Mieya terpandang satu artikel ni sekaligus terus menarik minat Mieya untuk membaca artikel tersebut dengan lebih lanjut lagi.

Ditindih semasa tidur - Adakah Ia Gangguan Hantu?

Hakikatnya, apa yang terjadi itu sebenarnya dinamakan Sindrom ‘Old Hag’ atau ‘lumpuh tidur’ yang sememangnya pernah direkodkan sejak zaman purba lagi dan boleh terjadi kepada sesiapa sahaja sekurang-kurangnya sekali seumur hidup.
Menurut Pengarah Pusat Gangguan Tidur di Pusat Pentadbiran Perubatan Veteran, Houston, Dr. Max Hirshkowitz, ‘lumpuh tidur’ terjadi semasa otak sedang mengalami peralihan fasa nyenyak, mimpi dan bangun, memetik laporan About.com.
Ditindih Sewaktu Tidur - Gangguan Hantu?
Sewaktu berada dalam fasa mimpi, otak akan menghentikan semua fungsi otot agar kita tidak melakukan mimpi secara fizikal, sekaligus menjadikan kita ‘lumpuh’ sementara.
Secara mudahnya, jika anda tidak ‘dilumpuhkan’, mungkin anda akan berjalan, melompat, berlari atau melakukan sebarang perkara berbahaya mengikut mimpi anda.
Sindrom ini berlaku apabila anda terjaga sewaktu fasa ini sedang berlaku, sekaligus membuatkan anda tidak dapat menggerakkan tubuh.
Adakalanya, ‘lumpuh tidur’ turut disertakan dengan halusinasi yang menjadikan anda seolah-oleh mendengar ada orang sedang berjalan di dalam bilik, bunyi pintu dibuka, suara dan sebagainya, sekaligus menambahkan elemen ‘seram’ bagi mereka yang tidak memahami perkara ini.
Teori dan Pencegahan
Antara teori yang berkaitan dengan ‘lumpuh tidur’ ini ialah, ia kerap terjadi apabila anda tidur dalam keadaan telentang, selain tubuh yang terlalu letih.
Biarpun sindrom ini tidak dapat dijangkakan, anda boleh mengambil langkah pencegahan dengan mendapatkan tidur yang secukupnya dan menjauhkan diri daripada tekanan.
Senaman secara kerap juga boleh dilakukan untuk mendapatkan tidur yang nyenyak, namun pastikan ia tidak dilakukan pada masa yang terlalu hampir dengan waktu tidur anda.
Kesimpulannya, ‘lumpuh tidur’ ini tidak mempunyai sebarang kaitan dengan gangguan hantu seperti yang digembar-gemburkan selama ini dan anda tidak perlu panik sekiranya perkara ini terjadi.
Apa yang penting, ambil masa untuk bertenang dan anda akan pulih seperti biasa tanpa perlu membuat andaian yang anda ditindih hantu!

dipetik daripada artikel di Mynewshub.my 

6 comments:

Farah Waheda Wahid said...

setakat ni akak tak pernah kena tapi mama akak agak kerap juga kena tindih waktu tidur ada masa2nya... hu hu hu... tak taulah bagaimana rasanya tapi dengar mama akak merintih cam sakit jer... wallahualam...

Unknown said...

Tak pernah mengalami perkara macam ni..

ezyra taharin said...

info baru nie...sebelum nie sye pernah kne jugak and byk info sye dpt dri google,memamng perkara nie mengikut cara islam,ada kaitan dengan benda2 ghaib..tp tah la kan..
:)

Unknown said...

omg lawa gila blog awak. Gojesss

Lieya Von Jay said...

kurang percaya dgn fakta di atas ni sebab memang hantu pon . lepas baca ayat kursi terus hilang tindihan tu ^_^ so akak still rasa itu adalah hantu

Miss N™ said...

serius baru tahu pasal ni..tak sangka pula ketika tidur pun kita boleh lumpuh sementarakan..