tutorial comment pop-up window

Assalamualaikum wbt dan selamat pagi bloggers.. ehh, ada pulak budak shumort nie hari nie? tak pergi sekolah ke celebrate for Teachers day? Actually kan, semalam selepas selesai sahaja mengepos entry nie , Mieya menunggu kepulangan abang tersayang untuk menemankan Mieya memilih hadiah buat cikgu tersayang..

tetapi, dari saat ke saat, minit ke minit, jam ke jam Mieya menunggu.. Beliau tidak juga pulang-pulang. huh, dasar punya abang kalau dah jumpa dengan kawan-kawan memang langsung takkan ingat jalan pulang ke rumah dah. Mieya teruskan usaha untuk menunggu sehingga ke waktu malam pulak and then, guess what? Mieya ketiduran sudah.. Maybe sebab kepenatan yang teramat sangat. So, that's mean tiada hadiah lah kan? Oh my god ! What to do now, just ask for the 'cuti rehat' from my beloved mother lahh. Yes,  I got it !


Back to the title post above okay. Actually, sudah agak lama kan belog Mieya nie tidak dipenuhi dengan tutorial ? Almaklum lah, tahap kemalasan yang menebal dalam diri yang tidak dapat dielakkan menyebabkan entry tersebut terbiar sendirian. Tutorial nie di request oleh cik anon daripada kotak formspring Mieya.

STEP 1 
Log in blogger dashboard => settings => comments


STEP 2
Scroll down sehingga tertera tulisan  "Comment Form Placement"  dan tick pada Pop-up window


STEP 3
Scroll down lagi sehingga tertera tulisan "Show word verification for comments?"  dan tandakan NO.


STEP 4
Sudah siap, tekan SAVE SETTINGS



Kelebihan menggunakan kotak comments pop-up nie ialah lebih user friendly. Pembaca hanya perlu tekan pada butang komen dan satu kotak kecil akan keluar berasingan dengan entry yang sedang dorang baca. Pembaca bukan sahaja dapat memberikan komen dengan mudah, malah mereka juga msdih boleh membaca entry tersebut dalam pada masa yang sama.


SELAMAT MENCUBA ye kawan-kawan !

5 comments:

Anonymous said...

good..betul tu lagi mudah nk komen...tahnks singgah blog fiera ..=)

Unknown said...

ya, sama2 kasih :)

niesasukasuki said...

mmg sng klau bt pop-up cmment cm ni =)

Ct_hAjAr said...

simple jer..tu pun i leh tak nampak..hehe..anyways, thanks mieya

Unknown said...

ye mmg simple je..
tp, kdg2 org tak amik ksh sgt ngan kotak komen nie..