Azam Tahun Baru, Kenapa Ramai Tak Berjaya Mencapainya?

Assalamualaikum wbt :)

Tinggal lebih kurang daripada seminggu sahaja lagi kita bakal bertemu di tahun baru. Dan seperti biasa, menjelang tibanya di tahun baru. Sudah semestinya kita semua sepakat untuk menulis atau mencatat segala macam azam atau impian yang ingin dicapai di tahun tersebut.

Persoalannya disini, apakah semua yang kita azamkan dulu, semuanya sudah tercapai atau masih belum. Kalau belum pula kenapa?

Haa.. Rasanya mesti ada di kalangan kalian yang baru tersedar daripada mimpi kan bila diajukan soalan sedemikian rupa? Ya, benar. Itu termasuklah sekali dengan Mieya. Mieya perasan, masih ada 2-3 azam/impian yang Mieya gagal untuk mencapainya.

Tentang apa isi azam/impian Mieya tu, tak dapatlah Mieya kongsikan disini bersama kalian. Bak kata Siti Nurhaliza, Biarlah rahsia dulu ye.

Okey, berbalik kepada persoalan yang Mieya ajukan di awal entri tadi. Kenapa ramai yang gagal dalam merealisasikan azam tahun baru mereka.

Baiklah, disini Mieya spesifik kan pada azam untuk mencapai matlamat kecergasan. Jenuh korang nak membacanya kalau Mieya terangkan untuk semua azam sekaligus.


  • Kita tak suka kan perubahan
Memang dari awal lagi, matlamat utama kita adalah untuk kurus. Tapi, tiada sesiapa yang sukakan perubahan - contohnya : Menukar sarapan lazat yang telah kita nikmati selama bertahun-tahun (menu sarapan nasi goreng ditukar dengan biskut rendah lemak) Its hard to break the habits.

Some of us maybe able to bear the changes hanya dalam jangka masa yang pendek dan GAGAL diteruskan untuk jangka masa yang panjang kerana bosan.

So, apa yang Mieya boleh cadangkan ialah lakukan perubahan dengan perlahan-lahan atau hanya tertumpu pada satu perkara sahaja dahulu. As you adjust to those changes, continue making further changes. Yang penting, haruslah ada progress dan perubahan untuk jangka masa panjang.

  • Tiada kesabaran
Kita semua inginkan keputusan penurunan berat badan yang cepat. Tapi kita semua lupa, berapa lama masa yang diambil untuk menambahkan berat badan anda. Misalnya, dalam dua tahun. Dan tiba-tiba nak tengok perubahan pada badan dalam masa dua hari? Cuba fikir, adakah ini logik atau tak?

Of course lah tak logik. So, apa yang perlu korang lakukan ialah sabar. Bukannya tak boleh nak dapatkan results drastik sebegitu, tapi kebanyakan daripada kita tak punya disiplin serta tak tahu macam mana nak menjayakan azam tersebut. 

  • Matlamat tidak realistik
Ramai yang ingin kelihatan cantik dan mempunyai potongan badan yang menarik macam model. Tapi, hanya banyak menonton televisyen dan membelek-belek muka surat majalah tanpa melakukan sebarang aktiviti yang boleh mengeluarkan peluh. Adakah ini munasabah?

Tentu sekali tidak. Apa yang perlu korang lakukan ialah carilah matlamat yang serasi dengan kehidupan, umur dan gaya hidup korang. Also, mulakan dengan matlamat yang sederhana, reach those targets dan teruskan lagi usaha anda.

  • Tiada panduan
Sama lah macam memandu dalam gelap tanpa peta (panduan/arah tuju). Hanya menyerah kepada nasig semata-mata untuk mencapai matlamat. 

So, carilah panduan. Sama ada melalui internet, ataupun ahli keluarga dan kawan yang sesuai. Kalau boleh, dapatkan panduan daripada orang yang berkelayakan. People like them, can help you to analyze your current lifestyle dan dalam masa sama, akan tentukan matlamat yang munasabah.

  • Kurang pengetahuan
Ini lebih kurang sama sahaja dengan tiada panduan. You need to know how to control your weight and your health. Its not about luck. Sesetengah orang, mengunjungi gym hari-hari. Tapi masih gagal dalam mencapai azam mereka. Kenapa?

Sebab mereka tak tahu macam mana dan aktiviti di gym kebanyakannya bercanggah dengan matlamat mereka. So, dapatkan rujukan daripada mereka yang pakar.

P/s : Entri ini dicopy sedikit dari google dan selebihnya diolah mengikut citarasa sendiri oleh Mieya.


14 comments:

Umialya said...

tak konsisten..

ayut said...

klu point 1st tu ada btulnya..klu tak mahu berubah...smpi ke sudah mmg tak kan tercapai kan...mmm

Hanna Nabiella said...

nice entry..skong semua nye :')


http://www.farhanabiella.my/2012/12/segmen-aku-dan-blog.html

CikMunBlogger said...

azam mun tiap tiap tahun sama je . nak merealisasikan azam azam tahun lepas . muehehe :P

Miss N™ said...

sabr tuuu..penting oo...hihih

✿INA AINAA✿ said...

thats why ena tak suka menunjuk2 azam ena.. bila ena dah dapat, baru ena cakp.. kalau tak dpt, better ena dia... takut tak terbuat.. hehehe

btw, terima kasih info ni.. setuju apa yg diperkatakan..

dariilhamkehati said...

CP pernah turun berat badan sebanyak 5kg selama 2 minggu , tapi exercise yang agak hard la , insyallah CP buat entry pasal tuh :P

Unknown said...

@umialya Sama lah. Kekadang dah bersemangat nak teruskan keazaman kita tapi akhirnya kecundang jua di pertengahan jalan.

Unknown said...

@ayut Betul tu sis.

Unknown said...

@Hanna Nabiella Terima kasih :)

Unknown said...

@CikMunBlogger kehkeh. ampai ke sudah lah jawabnya tak tercapai dek akalmu.

Unknown said...

@Cik Nur Betul tu. Tapi at the same time, usaha itu perlu ada.

Unknown said...

@✿A I N A A✿ Same with me. Diam-diam sudah.

Unknown said...

@cweet pinky Woe. tak sabarnya nak baca !