Minuman Sejuk dan Kesannya Terhadap Tubuh Badan

Assalamualaikum and hye guys !

First of all, Mieya nak ucapkan terima kasih pada semua yang sudi membaca blog walaupon tak follow. and most thanks to korang yang memfollow blog mieya nie.. Sayanggg korang semua !

Okay, nie Mieya nak berkongsi sedikit information tentang minuman ais.. yaa, Mieya tahu bahawa anda, anda dan anda sekalian gemar meminum minuman berais bukan?

Jadi, hari ini Mieya nak membuat pengakuan lagi bahawa mieya memang penggemar tegar minuman ais.. Okay, Mieya mention kan lagi sekali.. "penggemar tegar" ye kawan-kawan sekalian.. eh, wujud ke perkataan nie dalam kamus dewan? haha Agak-agak ini pengakuan berani mati yang ke berapa rasanya?




Back to the topic, kepada sesiapa yang suka minum AIS macam mieya nie, artikel ini sangat-sangat bersesuaian untuk anda baca..  Sememangnya sedap minum air berais selepas makan terutamanya tinggal dekat negara yang panas dan lembap sepanjang tahun nie.. Tapi, tidakkah anda tahu bahawa minuman berais ini boleh membawa kesan yang boleh memudaratkan kesihatan kita? Okay, kalau korang belum tahu lagi, mari sini mieya terangkan satu persatu ye..


Ais memang membantu untuk menghilangkan dahaga even masa tu kita tak dahaga sekalipon kita still suka minuman berais sebab menyamankan tekak..   dan bila sebut pasal diet, orang mesti cakap ‘jangan minum air berais, kalau nak cepat kurus!‘ dan ini bukan mitos.. eh, yekew? (Patut lah selama nie berat mieya tak turun-turun !) Tapi, tak pernah dengar pon? BETUL, bila kita minum ais, tambah , tambah dan terus tambah lepas makan memang tak membantu untuk kita turun kan berat badan kita..


Bila kita makan, makanan akan lalu kat oesophagus sebelum sampai ke organ pencernaan yang lain dan akan berehat sebentar di oesophagus.. Lepas makan, kita pulak minum minuman berais dan lemak yang ada dalam makanan tadi akan membeku serta memperlahankan sistem penghadaman kita.. Bila lemak-lemak ini terbentuk di dalam usus, ia akan menyempitkan banyak saluran dan lama kelamaan ia akan menyebabkan lemak terkumpul (lemak tepu) dan kita menjadi semakin gemuk dan menuju ke arah mendapat pelbagai PENYAKIT.. (ehhh, sejak bila mieya jadi pakar dalam bidang Biologi nie? selalunya kat dalam kelas Mieya asyik main-main je kat belakang kelas.. haha, pecah tembelang suda !)


So, selain menggemukkan or susah nak kurus, ais jugak salah satu sebab lain mengapa ramai manusia zaman sekarang mati mengejut akibat serangan sakit jantung.. Sebab itulah kita dinasihatkan agar minum 10 minit selepas makan, jangan makan nasi berulam air.. Kalau kita minum air suam lepas makan, maka ia akan membantu mencairkan lemak-lemak di dalam organ pencernaan kita..


Nota penting tentang SERANGAN JANTUNG!!!
Anda patut tahu bahawa bukan semua tanda-tanda serangan jantung akan mula terasa pada tangan sebelah kiri.. Berhati-hati juga pada permulaan sakit sedikit-sedikit pada bahagian atas dada anda.. Anda mungkin tidak akan mengalami sakit dada pada serangan pertama  serangan jantung..  Keletihan dan berpeluh adalah tanda-tanda biasa..  Malah 60% penghidap PENYAKIT JANTUNG tidak bangun selepas tidur.  Marilah kita berwaspada dan berhati-hati..  Lebih banyak kita tahu, lebih cerah peluang kita untuk terus hidup...


Tapi kan, minum minuman ais pon kadangkala ada kebaikannya jugak tau.. Antaranya :

  • Air sejuk yang hening dapat menolong pesakit insomnia yang sukar tidur agar dapat kembali tidur seperti biasa.
  • Orang yang tidur dalam udara yang sejuk dan berselimut untuk memanaskan tubuhnya adalah kombinasi yang baik untuk menjaga kesihatan secara menyeluruh dalam jangka masa pendek apatah lagi jangka panjang.
  • Udara panas lebih memudahkan penyebaran penyakit berjangkit kerana bakteria lebih agresif dan cepat membiak dalam cuaca begini.
  • Liputan ais di Antartika (daerah Kutub Selatan) dan Artik (daerah Kutub Utara) adalah pengimbang dasar bumi yang amat panas.
  • Kombinasi dalam bumi yang panas dan luaran bumi yang sejuk adalah rahsia keseimbangan tekanan semulajadi alam yang mengawal graviti dan pergerakan bumi pada paksinya.
  • Ais atau air sejuk dapat mengembalikan memori atau sifat pelupa yang keterlaluan


So, sekarang macam mana? Adakah korang tetap dengan keputusan korang untuk meminum minuman berais? Tapi kan, tak best lah kalau minum air suam je hari-hari sebabnya Mieya dah terbiasa minum minuman berais nie sejak kecik lagi.. So, ada cara yang terbaik tak untuk mengurangkan minum minuman berais nie?

1 comments:

chocopeppermint said...

saya pun ketagih minuman sejukk ;)