Pengalaman 4 Tahun Blogging

Assalamualaikum :)

Tahu tak hari ini 29 October 2014 merupakan 4 tahun pembabitan Mieya dalam dunia blogging? Ya, betul tu.
Serius rasa macam tak percaya, rupa-rupanya dah 4 tahun blog Mieya ni wujud. Mula berblog sejak zaman sekolah Form 4 sehingga lah ke hari ini. Walaupun tahun ni Mieya tidak lah seagresif mana dalam mengemaskini blog seperti dulu.

Tapi apa yang Mieya perasan... Sejak ada blog, Mieya semakin jadi orang. Kalau dulu malu-malu kucing, tak berani berhadapan dengan orang apatah lagi nak mengeluarkan suara. Pergi kenduri rumah jiran pun, selalu sorok-sorok belakang emak. Selalu murung, rimas nak duduk di tengah-tengah orang ramai. Tapi duduk dalam bilik, dengar lagu, online facebook, blog and youtube, tak ada pulak rasa bosan. Tak faham dengan diri sendiri.

Tapi alhamdulillah... Seiring dengan peredaran masa, merantau berseorangan ke negeri orang, seterusnya membuat keputusan untuk bekerja dan teruskan ativiti blogingg.. Kedua-duanya ini telah membantu Mieya untuk lebih berkeyakinan, berani mencuba serta merebut segala peluang yang terhidang di depan mata.

Dulu masa tak ada blog dan kerjaya tetap, tahap malu tu memang teruk sangat. Tapi rasanya bukan malu, tapi sebab tiada keyakinan diri. Antara puncanya ialah kejadian accident di waktu kecil dulu betul-betul meragut perasaan yakin diri. Trauma dan kesan parut accident telah mengganggu ketenteraman jiwa. Sampai ke tahap nak order makanan di McDonald, siap hafal skrip sambil beratur. "Saya nak order 2set McChicken tapi kentang nak satu sahaja." T.T

Sejak ada blog, Mieya punya hobi baru. Dulu hobi membaca novel, siap tulis dalam buku biodata. Padahal koleksi novel cuma ada 23 sahaja. Selalu lepas baca novel, terus tulis entri review novel dekat blog. Itupun lagi 5 buah novel tak sempat nak baca. Busy kemain dengan rutin peribadi.

Sekarang hobi apa? Baca blog, dan berkebun. Alaaaa kebun kecil-kecilan dalam pasu depan rumah je. Bila bosan, cari lah ketenangan dengan melihat kebun dalam pasu kita. Sejak ada blog juga saya jadi rajin membaca. Bertambah ilmu. Hari-hari datang awal ke office, baca blog orang.

Sejak ada blog, Mieya banyak belajar benda baru. Kalau dulu tak suka tangkap gambar, tapi bila client minta review sesuatu produk.. Automatik jadi suka tangkap gambar. Ya lah, orang dah letak kepercayaan kepada kita. Takkan nak buat kerja carca marba kan? Kita pon study pasal produk tu, hasilkan review yang menarik untuk client.

Maka 2-3 hari yang lepas, Mieya mengambil masa sikit untuk menyemak kembali entri yang pernah Mieya tulis sejak zaman tak ada domain lagi. Tersenyum sendiri Mieya membaca entri yang kebanyakannya syok sendiri. Habis segala benda Mieya nak jadikan entri, sampaikan kisah cinta rakan sekelas pon Mieya nak jadikan isu. Hihihi

Niche penulisan pun bercampur aduk, tak ada apa-apa yang spesifik. Kisah artis pon ada masuk jugak. Ya lah, masa tu Mieya belum berjumpa dengan identiti sendiri. Jadi, entri-entri seperti itu telah pun Mieya padam atu demi satu. Malu lah i olls tulis entri entah apa-apa.

Sekarang, Mieya agak kurang fokus pada penulisan entri di blog ni. Banyak idea yang nak dirungkaikan, tapi seringkali tertangguh tanpa jawapan. Insha'Allah, Mieya punya azam dan keinginan untuk kembali aktif seperti dulu. Hanya perlu menyelesaikan beberapa urusan penting dalam beberapa bulan ini yang masih tertangguh.


Ohh ya, Mieya kini sedang mencuba-cuba merangkak ke bidang bisnes supplemen kesihatan dan kecantikan. Kiranya macam reborn pulak, yang lama digantikan yang baru. Dari non-active kini semakin menjadi-jadi aktif. Buat masa ini tumpuan dan fokus lebih kepada blogshop @MAbeauty_Official

Terima kasih sudi baca blog kecil ini. Teruskan sokongan anda dengan menghadirkan diri di sini walaupun tiada hidangan lazat yang disajikan. Insha'Allah Mieya akan kembali menulis seperti dulu, menulis ikut suka.


9 comments:

Fatihah Azanan said...

Wah. Lama tuuu. Tahniah :)
Jemput singgah : Penting Ke Jam Tangan Ni??

Aimi Farhana said...

thumbs up.. hihi

Cik Kumbang said...

Gud luck mieya :)
Ck pun dah lama x dtg blog ni

Asha Lya said...

Lmanya plak blog mieya ni dah wujud..lya baru sethn jagung d arena blog ni

Mar Mansor said...

In sha Allah setiap apa yg kita lakukan akan mendapat pulangannya..wish u luck always..

Norihanyusuf said...

Dah lama tu 4 tahun...semoga terus menulis. Kadang-kadang kawan dari blog yang banyak support kita walaupun tak pernah bersua muka..

Kekzamanis said...

Selamat kembali aktif Mieya! ^__^
Rosmiza Ali Official Blog™

Unknown said...

Lama jugak dah kita berblogging ni ye mieya.. ;D

Cik Balqis said...

bgus la sbb berubah ke arah yang lebih +ve. saya pulak da 6 tahun blogging..hehe XD