Lawatan Sambil Belajar Ke Karangkraf

Assalamualaikum wbt kalian.

Ohh yaa, hari nie Mieya terasa seperti syok sendiri sebab membuka laman belog sendiri sebanyak 50 kali. BELOG SENDIRI ye anak-anak sekalian, lainlah kalau buka belog cik epal yang meletops tu 50 kali. Munasabah lah jugak sebab dapat tengok gambar-gambar jalan-jalan cari makan beliau yang takkan pernah puas ditengok. Tapi, apa kes pulak Mieya dok mengadap belog sendiri nie?!  Loya semacam pulak.

tapi, apabila Mieya tilik-tilik balik apa yang tak kena dengan belog nie, then i found the answer !  Mieya tak sambung lagi entri pasal lawatan hari tu -_-"  Okay fine, saja je buat-buat lupa kehkeh. busy sikit dengan kertas laporan lately.. tapi, korang jangan risau, Mieya tetap akan menyambung entri tu pada hari nie..

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *

Tepat jam 1.00 petang, kami bergerak ke sebuah masjid yang terletak di Shah Alam untuk mengisi kekosongan perut nie. and then kami terus bergerak masuk ke dalam masjid untuk menunaikan solat. Unfortunately, kebanyakan bebudak perempuan telah menemui jalan buntu ketika mencari ruangan solat.

Kami menghabiskan masa yang agak lama di situ disebabkan kesulitan yang ada. Tapi, kami bernasib baik kerana berjaya menemukan ruangan solat setelah berpusing-pusing di dalam masjid untuk beberapa minit.

Seterusnya, kami bergerak pula ke Studio Karangkraf.  Kami telah terlewat tiba selama lebih kurang 15 minit. Walau bagaimanapon, kedatangan kami tetap disambut baik oleh pihak karangkraf.. Then, kami telah diberi taklimat oleh pihak pengurusan karangkraf dan kumpulan nasyid telah dikenakan denda untuk membuat persembahan di akhir program..

Di sini, kami telah dibawa ke bilik editorial untuk melihat sendiri bagaimana setiap helaian muka surat majalah dihasilkan.. Kami turut diberi peluang untuk berbicara dengan Abang Sudir (wartawan majalah hiburan) tentang selok belok bidang kewartawanan..  Banyak ilmu yang telah beliau kongsikan bersama kami.. Kami juga telah diberi penerangan tentang akhbar iluvislam oleh editornya sendiri.. Tapi, yang bestnya Mieya dan kawan-kawan yang lain dapat mengumpul koleksi buku nota daripada pihak pengurusan iluvislam.. :)

Next, kami turut berpeluang untuk melihat sendiri bagaimana setiap helaian komik G3 dihasilkan.. Kami telah ditunjukkan tentang cara-cara melukis dan mewarna gambar kartun oleh para kartunis komik G3.. and Mieya teruja sangat-sangat kerana dapat berjumpa dengan kartunis-kartunis yang over sporting nie.. kehkeh

Kami juga turut berkunjung ke ruangan grafik, di mana gambar-gambar yang agak suram boleh diedit menjadi ceria, gambar-gambar yang gemuk boleh diedit menjadi kurus and so on.. and believe it or not, kebanyakan pekerja di ruangan ini terdiri daripada orang tua yang berlagak muda.. heh, macam mana tu? Tapi, takpe.. pakcik-pakcik nie sporting-sporting belaka.. Kami banyak bergelak tawa di sini dengan telatah pakcik-pakcik yang kuat berjenaka nie..

Then, kami melawat ke kilang percetakan.. Suasana di sini tersangatlah bising dengan bunyi-bunyi mesin yang terhasil daripada mesin-mesin percetakan yang besar gedabak.. and then, kami bergerak pula ke studio photoshoot..

Kami tersangatlah bertuah pada hari itu kerana secara kebetulan, Wardina Saffiyah sedang berphotoshoot bagi majalah edisi raya nanti.. Jadi, kami turut tidak melepaskan peluang untuk bergambar sekali dengan beliau.. Sungguh tak disangka-sangka, kak Wardina nie peramah orangnya.. Beliau sempat memberikan nasihat kepada kami untuk belajar bersungguh-sungguh dan tidak mengikut jejak langkahnya untuk bergelar artis..
gambar agak blur di situ kerana menggunakan enset cikai

Then, kami telah dibawa ke kedai buku sebagai destinasi akhir bagi lawatan ini disebabkan masa yang tidak mencukupi. Kami telah diberi diskaun sebanyak 15% untuk setiap buku yang dibeli. Next, kami bergambar beramai-ramai sebagai kenang-kenangan. Seperti yang Mieya beritahu di awal penulisan tadi, kami telah dikenakan denda untuk membuat persembahan nasyid. Jadi, bebudak nasyid pon menyanyikan lagu hasil ciptaan mereka sendiri yang berjudul "antara".

Sungguh tak disangka-sangka, persembahan tersebut telah berjaya membuatkan pihak pengurusan berasa terharu sehingga menitiskan air mata. Katanya, beliau tak pernah lagi berjumpa dengan pelajar-pelajar yang terbaik selain kami. Tepat jam 7 petang, kami pon bergerak pulang ke sekolah.

okay, sekian sahaja cerita lawatan sambil belajar pada hari Rabu yang lepas.. Harap maaf kerana tiada gambar diri sendiri untuk ruangan entri ini berikutan empunya belog masih belum menerima gambar daripada jurukamera. heh, bajet macam Mieya nie popular pulak.

0 comments: