Tipikal manusia, dengki-mendengki

Assalamualaikum wbt kalian :)

Petang-petang, sambil cicah lempeng dengan kuah kari ikan, siap minum milo panas taruk ais 5 ketul. sambil menaip, sambil dengar radio. baru ada feel nak layan mood blogging. hikhik saja je nak tukar mood petang, selalunya minum teh ais je.

okey berbalik kepada tajuk pada hari nie, dengki. Dalam dunia ada bermacam-macam jenis perangai manusia. Dealing dengan manusia sememangnya lebih complicated berbanding dengan komputer. sebab dalam diri manusia melibatkan permainan emosi.

Korang perasan tak, kekadang ada manusia nie boleh dengki-mendengki tanpa sebab. Misalnya, dengki kerana dia tidak memiliki atau tak punya apa yang orang lain ada.
Dengki sampai jadi hasad. Dengki sampai mendoakan yang bukan-bukan bertujuan  untuk menjatuhkan orang lain. Dengki dengan kejayaan orang lain.

Lantas sebagai jalan pintas, amalan santau-menyantau menjadi kegemaran.
Hukum agama langsung diketepikan. Tuhan yang sepatutnya disembah, tetapi dia syirikkan. dengan meminta pertolongan bomoh dan alam ghaib.


Contoh terdekat yang boleh kita jadikan iktibar ialah dalam drama slot akasia Tentang Dhia tu. Kisah di mana ibu mertua Dhia yang berhati busuk, meminta bantuan daripada seorang bomoh, iaitu Pak Boon untuk mengenakan Dhia dan keluarganya.


tu dalam drama kat tv. Tapi kalau dalam kehidupan harian pulak. Santau antara jalan mudahnya. Bila si peniaga menegur pelanggan yang kurang adabnya, si pelanggan yang tidak dapat berfikir secara rasional, terus mengambil keputusan untuk menyantau si peniaga. dan akhirnya si peniaga meninggal dunia.


Kisah yang Mieya kongsikan ini bukan rekaan semata-mata, tapi adalah kisah benar yang terjadi pada keluarga Mieya. Mintak-mintak lah kita semua dijauhkan daripada semua ini. Amin~


salam bertemu lagi kawan-kawan :)

4 comments:

Rul said...

A'ah. :)
xdak manusia yang x dengki,
kadang-kadang, orang yang baik pun ada persaan dengki, cuma x nampak dgn jelas :) *panjang ke ?


*http://sempoi9.blogspot.com*

Unknown said...

@Nerdy Zuera betul tu. mane ada panjang pon.

Nur Ezzati Ismail said...

manusia kalau dh dengki , boleh wt mcm2 dekt kte ..

Unknown said...

@Nur Ezzatipemikiran masyarakat zaman sekarang. tak suka orang tu, santau.