4 Sebab Kenapa Korang Masih Single

Assalamualaikum semua.. mesti ada yang tertanya-tanya bukan, tatkala melihat title di atas.

Actually, aku bukanlah expert macam doktor cinta ataupun banyak pengalaman dalam hal cinta ni. tapi ini sekadar pemerhatian dari seorang pemerhati macam aku ni.. hehe

Okey, di sini aku sertakan antara sebab kenapa anda masih single dalam ringkasan 4M.. eh, apa benda pulak 4M nie kan..? Okey, Mari kaji satu persatu mengenai 4M nie ye..

1. Malu
okay, Disebabkan korang ni pemalu, jadi perkara macam ini secara tak langsung menjadi penghalang untuk korang tamatkan zaman single korang. Korang nak mengorat anak orang pon korang malu pulak kan? khususnya lelaki lah.

Macam perempuan pulak, bila lelaki yang dorang suka (crush) lalu dekat dengan dorang maka dorang pun lari. Takpun alihkan perhatian ke tempat lain sebab rasa malu yang amat.. So, lelaki tu pon tak sedar lah kehadiran korang wahai perempuan! Oleh itu, aku rasa malu antara sebab korang masih single.

2. Memilih
Haa.. nie lagi satu sebab kenapa korang single..! Korang nie sememangnya cantik ataupun seorang yang hensem. Calon berderet-deret depan mata tinggal nak pilih je.

Tapi disebabkan korang memilih sangat takde lah yang jadi pilihan hati kan. Korang punya taste tu memang tinggi lah. Kalau kurang satu je daripada salah satu kriteria yang korang nak terus korang reject. Sebab memilih sangat lah korang single lagi sampai sekarang.

3. Malas
Sebab yang seterusnya pulak malas. Haa.. Kalau korang dah cakap korang malas memang tak boleh nak buat apa lah kan? Kalau orang dah lama ataupun dah biasa single memang akan malas nak couple ni. sebabnya, couple ni perlukan komitmen dan macam-macam benda nak kena korbankan nanti. So, dorang pun malas lah nak couple.

Ada jugak yang tak nak couple sebab malas nak mesej lama-lama, nak bergayut lama-lama dan macam-macam lagi lah. But aku rasa, korang paling malas nak bagi komitmen lah. sebab tu korang single lagi kot.


4. Merendah diri
Haa.. Yang nie pun boleh jadi antara salah satu sebab yang relevan jugak lah. Korang nie terlalu merendah diri lah. Korang rasa diri korang ni serba kekurangan dan tak layak nak couple dengan siapa-siapa pun. lebih-lebih lagi kalau korang tengok orang tu cantik atau hensem.

Secara automatik anda terus cakap kat diri yang tak mungkin anda akan dapat orang tu sebelum mencuba. Kalau anda menyukai seseorang, yakin lah pada diri ye. Luahkan jangan pendam. (jangan jadi macam aku). Cubalah yang terbaik dan jangan mengalah.


** kebanyakan daripada sebab ni ada kaitan dengan aku kot..
** aku masih single jugak sebenarnya..hehe

0 comments: