CIMB Clicks : TAC Number Kena Sekat

Assalamualaikum wbt

Kali ini, Mieya nak bercerita  tentang perkhidmatan perbankan online. Perkhidmatan online banking kini semakin hari semakin mendapat tempat dalam kalangan pengguna di Malaysia.

Bagi mereka yang sudah bekerja dan bekerjaya semestinya sudah biasa menggunakan sistem perbankan online ni kan. Sebabnya ia memudahkan kita untuk bayar bil-bil, topup, transfer duit kepada keluarga dan yang paling penting sangat menjimatkan masa bagi mereka yang kaki shopping barangan online ni. Just like me :)

Mieya selaku pengguna tegar Bank CIMB, memang dah biasa guna sistem perbankan online CiMB Clicks. But unfortunately, baru-baru ini Mieya menghadapi sedikit masalah untuk menjalankan aktiviti transaksi wang ke akaun lain.

Di mana setiap kali Mieya ingin melakukan transaksi, kebiasaannya akan keluar arahan yang memerlukan Mieya untuk Request TAC number ke smartphone. Namun kali ini, button request tu langsung tak keluar. Tetapi Mieya disuruh untuk re-login and change TAC method. I guess nombor TAC Mieya telah disekat.

So, Mieya dengan rasa curious terus Logout dan Login semula ke akaun CIMB Click Mieya. Kemudian mencuba sekali lagi untuk melakukan transaksi ke akaun lain. Tapi hampa, keputusannya tetap sama.

Maka, Mieya mengambil keputusan untuk menghubungi CIMB Customer Care Hotline bagi mendapatkan bantuan selanjutnya. Dan alhamdulillah, its work ! 

Now, Mieya nak berkongsi tips bagi korang yang mungkin menghadapi kesukaran atau masalah serupa seperti Mieya :


Button ini lah yang hilang tu.

  • Hubungi 1300-880-900, dengar dan ikut arahan yang diberikan oleh operator. Tekan nombor ikut option yang disediakan dan pilih untuk bercakap dengan pegawai perkhidmatan, masukkan nombor ic diikuti dengan # (lebih kurang macam tu la)
  • Kemudian tunggu panggilan anda disambungkan kepada pegawai yang bertugas.
  • Nyatakan permasalahan anda. Contoh : 

Selamat petang. Saya nak buat transaksi online ke akaun bank lain, tapi urusan tersebut tak berjaya. Perkataan Request TAC Number tak keluar, cuma ia asyik suruh re-login and change TAC method. Boleh bantu saya?

  • Nanti korang akan diminta untuk memberikan nombor kad pengenalan, nama penuh pemegang akaun, dan nama penuh ibu/bapa. (soalan yang sama macam apa yang korang tulis masa isi borang daftar akaun dulu)
  • And then, korang akan diminta untuk login semula akaun CiMB Clicks menggunakan Internet Explorer. Kalau masih gagal untuk login atau kena tunggu lagi 5 minit, just inform mereka. Nanti pihak mereka akan tolong reset semula akaun anda.
  • Selepas berjaya masuk ke akaun CiMB Clicks korang, sila lakukan apa-apa transaksi seperti topup. Tengok sama ada button Request TAC sudah kembali atau tak. Kalau ada, maknanya urusan korang dah berjaya.


Thats all. Mudah sahaja kan? Diharapkan tips mudah ini dapat membantu anda daripada rasa emosi yang melampau dan tertanya-tanya kenapa akaun perbankan online tak berfungsi seperti sedia kala.

Mieya bukan orang dalam CiMB ya, cuma sekadar pengguna tegar bank online CiMB Clicks sahaja. Savings semua simpan dekat bank lain. muehehe :P