Apa yang Mieya pelajari sepanjang 5 bulan lebih bekerja nie ialah...
Jangan terlalu bergantung pada orang lain dalam melakukan sesuatu pekerjaan.
Misalnya, pada awal sewaktu Mieya mula-mula bekerja dulu, Mieya tak cekap menggunakan Microsoft Excel atau lebih tepat lagi, zero knowledge about EXCEL. Mieya cuba juga belajar perkara asas yang wajib tahu.
And alhamdulillah, sekarang ni tak ada masalah langsung sama ada nak buat stock listing, paperwork, and baru-baru ni Calendar for 2014. Kekadang, Mieya turut membantu staff lain dalam menyiapkan paperwork. Yeah, saling bantu-membantu. Itulah semangat berpasukan !
Tapi kalau betul-betul "blur", "lost" atau tak tahu nak buat apa.. Cepat-cepatlah cari mereka yang lebih berpengetahuan dan berpengalaman untuk meminta pertolongan atau tunjuk ajar. Kena rajin bertanya. (sama je macam zaman sekolah dulu. Tak faham, tanya !)
Pernah ada suatu masa tu. Button nombor di kanan papan keyboard Mieya tak berfungsi. Bila diselidiki rupa-rupanya kena tekan Num Lock je. Cehhh, ingatkan keyboard rosak ke apa. -,-"
Dan baru-baru ini, bos suruh scan paperwork and then kena send via email kepada beliau. Terus Mieya pitam sekejap. hahaha takde lah.
Actually, Mieya minta tolong Marketing Manager yang memang arif dalam bab komputer and gadget untuk ajar Mieya. Nasib lah otak Mieya ni cekap mencerna apa yang diajarkan. Terus je melekat step by step cara-caranya dalam kepala hotak.
So, lepas ini tak perlu lagi nak susah-susahkan orang lain untuk membantu menyelesaikan masalah kita. Ye la, orang lain pon ada jugak urusan lain yang perlu diselesaikan. Takkan lah hari-hari nak mengadap kita je kan?